MediaCreeper

Tom Cruise - från en annan planet?

Utifrån hans uttalanden i detta klipp kan man undra. Huruvida han nått så högt i scientologhierarkin att han fått reda på Xenu rymdkejsaren osv.

Jag har ju tidigare skrivit lite om honom och länkat till en läckt scientologvideo.

Här intervjuas han efter sitt uttalande om Brooke Shields postpartumdepression.



Några hejdlösa uttalanden:

Apropå teorin om att depression är kopplat till kemisk obalans:
 - Jag har läst all forskning på området och det teorin stämmer inte. Det borde du också göra (till programledaren).

- Om folk tar dessa "medvetandeförändrade droger" så får vi en "brave new world".
En jämförelse mellan psykofarmaka och samhället i Aldous Huxleys "A Brave New World",, ett 1984-liknande samhälle.
Scientologerna menar ju att psykiatrin styr en internationell konspiration som syftar till att hjärntvätta jordens befolkning...

Sedan kan man ju anmärka på hans attityd där alla som inte tycker precis som honom är dumma eller inte pålästa. Den attityden stämmer bra med det jag mött då jag på nätet debatterat psykiatri respektive scientologi med scientologer.
Faktiskt inleder Ron L. Hubbard sin bok "Dianetik" så. Det är viktigt att Du läser boken nogrannt. Om Du läst den och inte håller med så beror det på att du inte förstått det du läst. Det är ett intressant argument för en teori, eller hur?

Tom Cruise, som inte gått på högskola, har uppenbarligen en fantastisk kapacitet att läsa forskningsrapporter. Det har tagit flera år för expertgrupper med psykiatriker, farmakologer osv att göra en stor sammanställning om antidepressivas effekter vid depression (SBU-rapporten). Tom gjorde det jobbet samt läste på om alla andra psykofarmaka och andra behandlingsmetoder inom psykiatrin helt själv. Han hävdar ju att scientologi/dianetik botade hans dyslexi, han måste ha blivit både snabb och fruktansvärt smart på kuppen.

Scientologi och dianetik används för övrigt som exempelpå pseudovetenskap i Wikipedia.

Edit: Läste om mitt eget inlägg och såg att det kan verka lite drygt att jag kommenterar att Cruise inte har högskoleutbildning. Man kan förstå både ha en åsikt och ha rätt i den utan att ha läst 300 poäng biokemi, min poäng är att det är en så typiskt scientologisk attityd. Vi vet, experterna ljuger, det är en konspiration. Alla osm inte håller med är antingen oupplysta eller konspiratörer.

Kommentarer
Postat av: helena

"Tom Cruise är helt jävla galen". Är det din (professionella) diagnos på honom? :-)

(Jag håller med till 100%).

2009-02-04 @ 22:39:33
URL: http://www.digitalverklighet.com
Postat av: Psykiatern

Helena:

He he. Nä, jag sätter inte diagnos på personer jag inte träffar. Han är galen på ett opsykiatriskt sätt. En tokstolle snarare än något som finns i diagnosregistret. Förövrigt verkar han ju trivas med sig själv. Ett villkor för psykiatriska diagnoser är ju att det finns ett lidande. Räcker inte med att ha en mycket avvikande verklighetsuppfattning.

2009-02-04 @ 23:05:05
URL: http://psykiatern.blogg.se/
Postat av: Professorn

Sannerligen är han ju det. Sen finns det allt det där om hur han behandlar sin fru men det är väl mer skvaller än fakta.



Jag tycker det är riktigt ruskigt att scientiologerna har börjat komma till Sverige på riktigt. Dom köpte Danesco's lokaler i Arlöv utanför Malmö för en månad sen eller så och siktar på drygt 100 anställda som ska "aktivt söka att öppna en dialog".



Jo man tackar. Under tiden håller dom på att bli utslängda ur Frankrike som bedragare.



Roliga är att det som gör att folk tycker att scientologi gör dom till bättre människor väldigt mycket kan liknas vid kognitiv beteendeterapi i min ödmjuka obildade åsikt.



Tack för morgonens första skratt :)

2009-02-05 @ 11:20:02
Postat av: Professorn

Dubbelpost, förlåt, men kom på en sak. Du har sett det här va?



andpsychiatry" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/Scientologyandpsychiatry (om deras fina museum om psykologi)



Är du utbildad psykolog eller dylikt? För du bör vara medveten om att du då är en av Xenu's Mengele liknande hantlangare reinkarnerad i deras ögon, då ;)

2009-02-05 @ 11:23:07
Postat av: Annorlunda

Hej!

Ville mest säga att du har en intressant blogg med kul läsning.

"I'll be back!" ;-)



(Jag måste också få hålla med om att Tom Cruise verkar rätt galen...)

2009-02-05 @ 12:43:24
URL: http://adhdbrain.wordpress.com/
Postat av: Pat Punkt

Ja tokig är han..Fast duktig på skådespeleri och jag kan tänka mig att han krävt frågorna innan intervjun och sen pumpats med "info" av nån scientolog.

2009-02-05 @ 13:21:41
URL: http://hispaliv.tk
Postat av: Pat Punkt

din blogg är ju riktigt intressant och läsvärd. jag la in en länk från min blogg, hoppas att du inte har nått emot det...

2009-02-05 @ 15:01:36
URL: http://hispaliv.tk
Postat av: Henrik Sundholm

Sett klippet flera gånger förut, men bra genomgång!

2009-02-05 @ 15:02:40
URL: http://www.equil.net/
Postat av: Mr F

En av mina mardrömar är att plötsligt en dag vakna och upptäcka att majoriteten av befolkningen har anslutit sig till någon sekt och att de gör allt de kan för att bekämpa minoritetens motstånd...



Typ som i "bodysnatchers" eller så...



Det finns inte något som är svårare än att försöka prata med en fanatiskt övertygad troende. Det finns bara en sanning och den går inte att ifrågasätta.



Annars håller jag med Pat Punkt, Tom är en duktig skådis (men med lite stereotypt skådespel)...

:)

2009-02-05 @ 21:20:57
URL: http://forensiskmedicin.blogspot.com/
Postat av: Salvan

Jag tycker han ser jagad ut... Mycket av det han säger är trots allt sant. Ritalin går att missbruka. Psykofarmaka ändrar på hjärnan. Jag funderar lite på hur han får ihop att psykofarmaka är "mind altering" samtidigt som han säger att det inte finns något som en kemisk obalans i hjärnan. Hur tänker han sig att psykofarmaka ändrar hjärnan, mekaniskt?

Det bästa resonemanget var när han definierade att ett idealtillstånd för en människa är att vara utan neuroleptika och därför är neuroleptika dåligt. Enligt Tom är vi många som befinner oss i människans ideala tillstånd... ;)

2009-02-06 @ 22:28:41
URL: http://www.drlotions.blogspot.com
Postat av: Peter B - Sweden

Tom Cruise är ett sektoffer!

Tillber man helidioten RL Hubbard, så måste ju hans irrläror påverka hans "slavar"!

2009-07-28 @ 16:28:18
Postat av: Peter Brych- Sweden

Tom Cruise är ett sektoffer!

Tillber man helidioten RL Hubbard, så måste ju hans irrläror påverka hans "slavar"!

2009-07-28 @ 16:30:07
URL: http://www.brych.se
Postat av: Tomas

Oavsett om karln tillhör scientologkyrkan eller ej så har han klart många bra poänger, ni bör stanna till och betänka vad han menar med att medicin ofta bara maskerar själva problemet, inte botar det. Människan har en självläkningsförmåga som ofta förbises utan man tar ofta genvägen till att få en fogligare medborgare.



Betänk dessutom att det finns stora pengar att tjäna på folks "mentala ohälsa".

2009-11-25 @ 17:16:36
Postat av: Anonym

Tack för din hemsida. På flera håll i dina inlägg blandar du ihop kardiologi, en utmärkt vetenskaplig specialite i medicin med psykiatri. Psykiatri är inte kardiologi. Diagnoser i psykiatri ställs inte baserad på att någon har patologisk sjukdom.

Det är inte svårt smutskasta någon som påpekar brister i psykiatri av påstår att det kommer från scientologin som är mer lättattackerad än någon som lyfter fram sakliga brister och falsk vetenskap i psykiatri. Men du kan aldrig förneka det som är faktiskt sant. Säg mig min vän, kan man också i kardiologi simulera diagnoser som i psykiatri. Ja, det går simulera LÄTT diagnoser i psykiatir. Finns härliga släktinger som är nästan experter på simulera, beundrar varandra och lära sig av varandra simulera symptom så det lockar en familjmedlem simulera psykiska symptom eller till och med våldtäkt. De kan sedan företräda familjmedlem i vården och fortsätta simulera psykiska symptom åt någon. Du är korkad (ursäkta mig, men det är inte förolämpning, det ändrar inte verkligheten för att du tycker att du har utbildning i psykiatri och vägrar infinna i dig vara korkad eller lättblåst, det blir tyvärr mitt sista inlägg, har förstått nu att till och med nyutbildad psykiater blundar för missförhållanden i psykiatri) om du tycker att av miljoner som fått diagnoser i psykiatri så kan ingen av dem ha simulerade diagnoser. Till och med reporter kunde på 20 minuter simulera psykiatrisk diagnos. Det går också lätt simulera schizofreni, paranoida symptom osv., men jag struntar gå in i det, då jag märkt att sjuksköterskor och till och med psykiater har begränsad förmåga fatta sig på det här och är benägen till blunda för missförhållanden i psykiatri.



2010-01-08 @ 18:23:32
Postat av: Anonym

Jag tycker du förtjänar ett sista inlägg. Tack åter för dina inlägg på din blogg. Du skrev att det går även simulera diagnos i kardiologi. Där har du fel. Det går inte simulera diagnoser på hjärtfel på kardiologisk klinik då man inte ställer diagnoser förrän man bekräftat patologisk sjukdom, men det går simulera LÄTT på psykiatrisk klinik schizofreni,bipolär sjukdom osv. Kardiologi kan aldrig utnyttjas till korruption och maktmissbruk. Däremot är det så i psykiatir. Till och med svenska professor har erkänt att diagnoser i psykiatri spårat ur till auktoritära maktmissbruk. Särskilt med tanke på att psykisk symptom går simuleras LÄTT är tvångvård väldigt förlegad paternalistisk hållning som tillkom i ett gammal barbariskt samhälle som är inte i överensstämmelse med demokrati och icke-auktoritära samhälle i vår tid. Men psykiatrisk historia har tydligt lärt oss att folk som hamnat i psykiatrisk vård har ofta varit för svag och inte sällan lätt byte för vägra acceptera än idag förlegad paternalistisk hållning i psykiatri. Det finns starka aktörer i samhället håller ryggen om psykiatri som har nästan monopol i hantering av psykiska sjuka. Du är väldigt naiv om förnekar att av miljoner i världen som fått diagnoser tack vare psykiatri omöjligen kan lärt sig simulera av närstående som kunnat fortsätta företräda dem i vården och simulerat eller producerat symptom åt deras familjmedlem. Dessutom lägg till det att släktingar och familjmedlemmar beundrar varandra, lär sig lätt av varandra imulering av symptom. Så kan en familjmedlem lätt lockas simulera psykiska symptom eller till och med våldtäkt så att närstående kan därefter fortsätta företräda någon i vården och fortsätta simulera psykiska symptom åt en familjmedlem.

2010-01-08 @ 19:12:25
Postat av: Anonym

Särskilt med tanke på att psykisk symptom går simuleras LÄTT är tvångvård väldigt förlegad paternalistisk hållning som tillkom i ett gammal barbariskt samhälle som är inte i överensstämmelse med demokratiska och icke-auktoritära samhället i vår tid.



Du är väldigt naiv om du förnekar att av miljoner i världen som fått diagnoser tack vare psykiatri omöjligen kan lärt sig simulera av närstående som kunnat fortsätta företräda dem i vården och simulerat eller producerat symptom åt deras familjmedlem. Dessutom lägg till det att släktingar och familjmedlemmar beundrar varandra, lär sig lätt av varandra imulering av symptom. Så kan en familjmedlem lätt lockas simulera psykiska symptom eller till och med våldtäkt så att närstående kan därefter fortsätta företräda någon i vården och fortsätta simulera psykiska symptom åt en familjmedlem.

2010-01-08 @ 19:14:35
Postat av: Psykiatern

Tre inlägg från samma tyckare. Tja, det är klart att det går att simulera psykisk sjukdom. Det är dock inte svårt att simulera annan sjukdom.

Mitt exempel avseende kardiologi handlar ju om att kunna simulera något en kort tid, apropå den konststudent som simulerade psykisk sjukdom på psykakuten. Det går att sysselsätta ett akutmedicinskt team en bra stund med simulerade hjärtsymtom.

Andra somatiska sjukdomar går utmärkt att simulera. Ex ryggskott och liknande där det ibland inte finns några patologiska fynd på magnetröntgen. Utstrålande smärtor i ett ben, nedsatt känsel och styrka i foten osv. Ischias lumbago...

Alla tillstånd med smärtor. Eftersom smärta är ett subjektivt symtom. En reumatiker jobbar heltid. En annan kanske väljer att överdriva sin smärta för att vara sjukskriven. Osv.

Det finns en felaktig och idealiserad bild av den somatiska medicinens objektivitet.

Beklagar att du råkat ut för en simulant som lyckats lura psykiatrin. Det händer dock även inom andra vårdområden.



Du är naiv om du tror att det går att hjälpa folk med psykisk sjukdom utan att någonsin använda tvångsvård. Om en psykotisk person är säker på att han fått mikrokameror inopererade i ögonen och vill gräva ut sina ögon med en kniv, då måste någon använda tvång. Antingen det är psykiatrin eller någon annan som bryr sig tillräckligt för att stoppa honom.

2010-01-08 @ 23:43:12
URL: http://psykiatern.blogg.se/
Postat av: Rakel o

Jovisst!

Det är inte ofta facktidskrifter på molekylnivå skriver om Hollywood men den gode snedcruisare verkar vara ett undantag.



http://www.jci.org/articles/view/26200/version/1

De uppgifter Tom Cruise har lämnat är så fantastiska så att många forskare gärna skulle vilja belägga dem men Cruise verkar inte vara intresserad, kanske är det för svårt att möta verkligheten?

2010-09-01 @ 19:49:09
URL: http://adhd-npf.com/
Postat av: My Karlsson

Tycker mycket om det du skrivit! Spännande att se lite nyttiga grejer och inte bara det vanliga sakerna som man kan läsa om varje dag. ;)

2010-09-24 @ 00:16:08
URL: http://royalorchidholidays.se/hotell/krabi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se